Temperaturile caniculare afectează automobilele. Cum scapi de efectele căldurii

E vară şi nu trece o zi fără ca meteorologii să nu anunţe un nou cod galben de caniculă. E atât de cald la orele amiezii, încât cu greu poţi ieşi din casă, iar aerul pe care îl respiri te arde pe nări.

Automobile - Cauciucuri vara

Încerci să petreci cât mai puţin timp în aer liber şi te refugiezi în magazine dotate cu aer condiţionat pentru a te răcori. Sau dacă eşti cu maşină, porneşti imediat aerul condiţionat, pentru că altfel te sufoci. Apropo de maşină, te-ai gândit vreodată la efectele pe care caldura excesivă le are asupra autoturismului? Tu stai în habitaclu, unde e aer condiţionat, dar restul vehiculului este expus direct căldurii. Hai să vedem cum afectează canicula caroseria, motorul şi cauciucurile şi ce poţi face pentru a proteja vehiculul şi a limita efectele căldurii excesive.

În primul rând, presupun că ai deja un parasolar pe care îl foloseşti pentru a proteja interiorul maşinii de razele soarelui. În caz contrar, în perioadele lungi de timp în care maşina stă la soare, tapiţeria se va decolora şi va avea un miros de plastic ars.

O altă componentă importantă a maşinii la care probabil nu te-ai gândit sunt… roţile. Da, anvelopele de vară sunt făcute special pentru a fi folosite atunci când drumul este uscat şi asfaltul e fierbinte, au o compoziţie specială pentru a le da aderenţă la carosabilul uscat. Însă chiar şi cauciucurile de vară au nevoie de atenţie. Pe vreme caniculară trebuie să verifici mai des presiunea. Poate nu ştii, dar aerul din interior se dilată la căldură şi se contractă la frig. Astfel, presiunea scade sau creşte în funcţie de temperatură. Cauciucurile din care sunt făcute trebuie umflate la o anumită presiune pentru a fi sigure şi pentru a asigura confortul deplasării. Aşa că dacă ţii maşina de obicei în garaj, unde e mai răcoare, trebuie să ştii că presiunea din roţi va creşte după 30-40 de minute de mers prin oraş.

Un alt lucru de care trebuie să atragi atenţia este faptul că o anvelopă de vară insuficient umflată se va încălzi mai repede decât una care are presiunea potrivită. Trebuie să ţii cont de acest lucru, mai ales dacă pleci la un drum lung şi ai maşina încărcată cu bagaje. Verifică atent presiunea indicată de producător pentru maşina ta, în funcţie de numărul de persoane transportate şi de cantitatea de bagaje. Informaţiile le găseşti de obicei pe pragul uşii şoferului sau pe pragul uşii din stânga spate. Atunci când e vreme caniculară, ai grijă să nu depăşeşti presiunea maximă indicată de producător, altfel rişti să te trezeşti cu o explozie de pneu sau, în cel mai bun caz, cu o pană. Sunt predispuse la accidente de acest gen în special anvelopele de vară uzate sau vechi, de aceea e indicat să schimbi pneurile la fiecare 20-25 de mii de kilometri sau la cel mult 4 ani, dacă nu ai parcurs distanţa respectivă. Aminteşte-ţi să verifici presiunea roţilor lunar şi să te uiţi după eventuale crăpături sau umflături apărute pe suprafaţa cauciucurilor. Un detaliu minor, dar care e foarte important: verifică etanseitatea valvelor. Acestea sunt făcute dintr-un tip de cauciuc mai puţin rezistent decât pneurile, şi de multe ori sunt sursa pierderilor de aer care duc la scăderea presiunii.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here