Iaurtul, alimentul care previne îmbătrânirea prematură

Îmbătrânirea populaţiei este un fenomen mondial cunoscut: progresele extraordinare înregistrate de medicină şi industria farmaceutică, scăderea ratei sărăciei, îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă (igienă, confort, siguranţă) au prelungit durata de viaţă. Speranţa de viaţă pentru copiii născuţi în anul 2015 este cu 5 ani mai mare decât pentru cei născuţi în anul 2000.

iaurt-longevitate

În anii din urmă a fost creat un nou concept, acela de „speranţă de viaţă în bună sănătate”, indicator aflat şi el în creştere, dar mai modestă decât speranţa de viaţă totală. De exemplu, pentru Europa, în anul 2015, speranţa de viaţă la naştere este de 78 ani, în timp ce speranţa de viaţă în bună sănătate este de cca 68 de ani.

Ne întrebăm, desigur, cum putem câştiga mai mulţi ani de sănătate şi viaţă activă, ca să ne situăm „deasupra mediei”. Fără îndoială, rezultatul depinde şi de noi, de modul în care ne înţelegem nevoile şi de practicarea unui stil alimentar şi de viaţă sănătos. Aceasta este şi tema tratată în prezentarea doamnei doctor Ioana Mîndruţă, reputat medic neurolog, la Conferinţa Natională „Sănătate prin Alimentaţie”, ediţia 2016.

Pentru a putea preveni îmbătrânirea prematură și pentru a ne bucura de longevitate activă, tradusă prin capacitatea de a menține un grad ridicat de independență după o anumită vârstă, trebuie să acordăm o atenție deosebită alimentației echilibrate şi să evităm obiceiurile nesănătoase, precum fumatul și consumul de alcool, excesul ponderal, oboseala și stresul, factori care determină îmbătrânirea prematură.

Iaurtul este o adevarată hrană pentru longevitatea activă, un aliment care ar trebui să fie nelipsit într-o dietă sănătoasă ținând cont de numărul scăzut de calorii și de aportul consistent de nutrienți esențiali pentru creier şi celula nervoasă.

Consumul de iaurt, uşor de integrat într-o dietă cumpătată și echilibrată, are o influență benefică asupra activității cerebrale, contribuie la îmbunătățirea funcției cognitive și ajută în lupta cu stresul, prin conţinutul său în:

1. Proteine de foarte bună calitate. Pentru menţinerea şi regenerarea celulelor şi ţesuturilor.
2. Calciu. Contribuie la transmiterea influxului nervos şi la procesul de diviziune şi diferenţiere celulară.
3. Iod. Ajută funcția cognitivă și fiziologia sistemului nervos.
4. Fosfor. Important în fiziologia celulei nervoase.
5. Zinc. Protejează împotriva stresului oxidativ.
6. Fosfolipide. Necesare pentru membrana celulară.
7. Vitamine din grupul B. Îmbunătățesc activitatea nervoasă și reduc oboseala.

Stresul este unul dintre factorii care afectează bunăstarea psihică, implicațiile fiind evidente și la nivel fizic. Semnele stresului pot să fie oboseală, dureri de cap, tensiune musculară, durere de spate, pierderea apetitului, iritabilitate sporită, anxietate, tendința de a uita și nervozitate. Emoțiile sunt controlate și modulate de structuri cerebrale conectate cu sistemul nervos enteric, cel care guvernează sistemul digestiv. Studii de specialitate demonstrează că includerea iaurtului probiotic în alimentație ajută la reducerea reactivității la stimuli emoționali negativi.

Astfel, consumul de iaurt probiotic Activia modulează activitatea unor regiuni ale creierului responsabile pentru starea emoțională și sensibilitatea la durere, arată un studiu realizat în 2013. Femeile care au participat la respectivul studiu și care au consumat iaurt probiotic Activia timp de patru săptămâni au manifestat o reactivitate mai scăzută la stimuli emoționali negativi.

Iaurtul cu probiotice se află în topul recomandărilor specialiștilor în nutriție pentru asigurarea unei stări generale bune a organismului, datorită bacteriilor active, care ajută flora intestinală, „gardian” al sănătăţii noastre.

Pentru menținerea sănătăţii și, desigur, a bunei stări psihice şi emoționale până la vârste venerabile, experţii recomandă includerea iaurtului în alimentația zilnică. În acest fel, asigurăm corpului şi creierului o nutriţie optimă, reducând impactul stresului cotidian, şi modificăm benefic mediul bacterian intestinal, pentru o stare de bine zi după zi.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here